SÕNAKE EESTI ÕLLETRADITSIOONIST
Tormis Jakovlev
Eessõna
Õlu on olnud armastatud jook paljude rahvaste seas vähemalt
viis tuhat aastat. Õlut pruuliti muistses Sumeris ja Babüloonias
ja ka Vana-Egiptuses oli odramärjuke väga levinud. Õlut
tundsid ka kreeklased ja roomlased, kuigi nende meelisjoogiks jäi
siiski vein. Ajaloo isa Herodotos nimetas õlut “odraveiniks” ja
märkis, et see on barbarite jook. Need barbarid aga - muistsed keldid
ja germaanlased - olid tõesti suured õllejoojad.
Keskaegses Euroopas pruuliti õlut kloostrites, lossides, linnades
ja jõukamates majapidamistes. 16. saj Reformatsiooni käigus
toimunud kloostrite likvideerimisega sai tagasilöögi kloostriõlu,
seda enam aga laienes pruulikodade võrk linnades. Vaatidele põletati
nüüd kuusnurkne täht, mis sümboliseeris õlle
kuut komponenti: linnaseid, vett, humalaid, pärmi, tuld ja kuumutuskive.
Vahelduva eduga toodeti õlut läbi keskaja. 17. saj arenes
piiritusetööstus ja viinavalmistamine, mis mõnevõrra
vähendas kesvamärja tarbimist. Õllepruulimine sai uue
hoo 19. sajandil seoses tööstusliku tootmise algusega. Sellesse
aega jääb ka Eesti õlletööstuse sünd.
Rahvalik õlletraditsioon on tutvustamist väärt juba
seetõttu, et vähemalt Eesti saartel ja osalt mandrilgi on arhailine
pruulimistava elus tänini. Nii et soome koduõlle sahti
kõrval püsib Läänemere ääres alal ka teine,
meie oma, iidsetele traditsioonidele tuginev pruulimiskunst.
Algus
Väga raske on määrata aega, millal hakati Eesti alal
õlut pruulima. Arheoloogiliste leidude najal on kindlaks tehtud,
et umbes 1000 a eKr ja ka hiljem on meie aladel põhiliseks kasvatatud
teraviljaks olnud oder. Tõenäoliselt õppis inimene koos
viljakasvatamisega ära ka teradest kääritatud joogi valmistamise.
I at teiseks pooleks oli õllepruulimine omandanud selgemad piirjooned
ja levinud kõigi Läänemere äärsete rahvaste
hulgas. Sellisele oletusele võiks tuge pakkuda ka joogi enda sarnased
nimetused: eesti õlu, rootsi öl, soome olut,
norra øl. Esimene kirjalik teade pärineb küll alles
aastast 1284, kus Saaremaa piiskop nõuab rahvalt õlleandamit.
Kuid seegi viitab sellele, et pruulimikunst pidi olema tuttav juba palju
varasemast ajast ega ole tulnud Eestisse sakslaste kaudu, kes jõudsid
siia 13. saj alguses. Alates sellest ajast muidugi sakslaste mõju
kasvas. Linnuste, losside, linnade ja hiljem ka mõisapruulikodades
pruuliti õlut ja see ei jätnud mõju avaldamata ka talupojaõllele.
Õlu ja rahvakombestik
Õlu on läbi aegade olnud eelkõige pidujook ja varemalt
ka ohvriand, mida toodi kõigile neile, kellest arvati sõltuvat
põllu viljakus, karja sigivus või kalaloomus. Selline sümboolne
akt käis käsikäes maiste tavadega, kus õlu oli tasuks
inimestele, kes aitasid kaasa majandusaasta tähtsamatel ja suurematel
töödel. Nii kujunesidki rahvakommetes tavad, mille kohaselt peeti
õlletegemist teatud puhkudel lausa kohustuslikuks. Kui viljasaak
vähegi lubas, katsuti õlut teha kõikideks suuremateks
pühadeks. Ka kõige vaesemgi mees proovis vähemalt jõuluks
laari õlut valmistada. Jõulud olidki ehk kõige “märjemad”
pühad. Kesvamärga pruuliti siis nii palju, et jätkuks vähemalt
kolmekuningapäevani, paremal juhul küünlapäevanigi.
Vanemal ajal oli teiseks tähtsaks õlletegemise puhuks mihklipäev,
kui peeti lõikuspüha. Kevadistel ja suvistel tähtpäevadel
ei olnud õlle osakaal nii suur, erandiks muidugi jaanipäev.
Pulmades, matustel ja jootudel on õlu omanud olulist rolli pidutuju
tekitaja või siis vastava meeleolu kujundajana. Viimase 150 aasta
jooksul hõivas selle koha järk-järgult ostualkohol.
Oma olemuselt on õllevalmistamine väga konservatiivne nähtus
ning püsinud oluliste muutusteta tänini. Enamasti pruulis õlle
peremees või vanaperemees. Vana ja laialt levinud uskumuse kohaselt
kandub toodetud ainesse üle ka tootja isiklikke omadusi, sellesse
pannakse osa hingest. Naisi tavaliselt õlleteo juurde ei lastud,
kuid on teada ka üksikuid üle valla kuulsaid naisõllemeistreid.
Linnased
Üks korralik õlletegu algas juba põllul. Linnaste
kasvatamiseks vajaliku vilja puhul jälgiti, et see oleks hästi
kasvanud, ilusa õlgkollase värvi ja läikega. Et vältida
kopitanud ja hallitanud terade sattumist õllevilja sekka, hoiduti
lamandunud vilja kasutamisest. Niisiis, kes õllest vähegi hoolis,
valis linnaste jaoks kõige parema vilja. Kõige levinumaks
algmaterjaliks oli muidugi oder, oluliselt harvemini kasutati teisi teravilju
nagu nisu, rukis ja kaer. Küll on valmistatud segaõlut, kus
levinuimaks suhteks kaks osa otra ja üks osa nisu või rukist.
Kaeraõlut peeti kibedaks ja seda tehti üliharva.
Alustuseks vilja leotati vajaliku märgumiseni. Terad pandi kotti
ja kas viidi mõnda veekogusse või lasti lihtsalt veega täidetud
tõrde. Viimasel juhul tuli vett aeg-ajalt vahetada. Nii ligunes
vili 2 - 3 ööpäeva, nisu ja rukki puhul pisut vähem,
et tera muutuks pehmeks aga ka mitte päris piimale. Nüüd
hoiti vilja veel mõnda aega kotis või lihtsalt hunnikus,
kuni tekkis idanemiseks vajalik temperatuur 15 - 20 °C. Seejärel
laotati idanemisvalmis terad ühtlase nimetissõrme paksuse kihina
põrandale või kastidesse. Niiskuse hoidmiseks kaeti linnased
pealt kinni. Idanemisel tuli jälgida, et ruumis liiga soojaks ei läheks
ning vajadusel ruumi tuulutada või linnasekihti kasta. Sõltuvalt
tingimustest kulus odra idanemisele 6 - 8 ööpäeva. Tekkinud
juurte tõttu oli vili nüüd jäänud panka ja tuli
lahti hõõruda, mis oli enamasti laste tööks.
Linnased kuivatati kas rehetoas parsile asetatud põhul või
laudadel, reheahju peal kastides või nõrgalt köetud
reheahjus. Soojal ajal võidi seda teha ka lihtsalt õues päikse
käes. Väljas kuivanud linnased tuli küll hiljem pisut üle
kuivatada, sest jahvatamisele minev tera pidi olema nii kuiv, et “paukus”
hamba all. Jälgiti ka seda, et temperatuur ei oleks liiga kõrge.
Kuivatatud linnastelt tuli eemaldada juured, milleks kas lihtsalt hõõruti
teri käte vahel või kasutati erilisi abiseadmeid. Hästi
kuivanud ja puhastatud linnastel säilisid pikka aega korraliku õlle
saamiseks vajalikud omadused.
Linnased jahvatati vahetult enne õlletegu, sest seistes linnasejahu
kvaliteet halvenes, ta n.ö “hinganud ära”. Õllejahu pidi
olema jäme ja kore ehk siis terad tuli jahvatada kolmeks-neljaks tükiks.
Jahvatati kas veskis või kodus käsikiviga.
Meski valmistamine
Õllemeister tõusis tavaliselt varahommikul. Eelmisel
õhtul vett täis kantud katla alla tehti tuli. Tavaliselt lasti
vett 3-10 min keeda, Vilsandil isegi tunni jagu. Mõni meister jälle
vett pikemalt ei keetnudki, kuumutas vaid keemistemperatuurini. Veekeetmise
käigus asetati kohtadele vajaminevad nõud. Ennekõike
kaks suurt tõrt: alumine tõrs (käimatõrs,
virdetõrs,
meskitõrs)
asetses põrandal, kuna ülemine tõrs (rabatõrs,
kurnatõrs)
tõsteti jalgadele. Kurnatõrre põhjas oli auk, mis
suleti nagaga - ühest otsast koonilise kepiga, mille teine ots ulatus
umbes 20 cm üle tõrre suudmeserva. Jalgade alla asetati virde
kogumiseks toober või küna.
Kuumutatud vesi valati käimatõrde ja lasti pisut jahtuda.
Sel ajal tõmmatud üks piip. Umbes 70°C vette segati linnasejahud.
Segamiseks leidus tuber, kepp, mille otsa oli tapitud 4-5 ristipidi pulgakest.
Segu sai parajalt paks, kui tuber selles püsti seisis ehk siis aeglaselt
pikali vajus. Tõrs kaeti seejärel riidega ja lasti paar tundi
haududa.
Tänapäeval enam peaaegu ei kasutata kuumaks aetud kive. Ometigi
oli see sadakond aastat tagasi üle Eesti levinud võte, mille
juured ulatuvad tõenäoliselt aegadesse, mil metallnõud
vee keetmiseks olid veel haruldased. Kivide peamine tähtsus seisneb
meski ühtlase temperatuuri hoidmises. Uskumuste kohaselt võtvad
kivid ka “rohkem rammu välja”.
Kurnamine
Samal ajal tuli kurnatõrre põhja teha filter (soova)
ja panna keema humalad. Filtri tegemiseks asetati tõrre põhja
kasest või tammest hambulised pulgad, et vedelik saaks vabalt voolata.
Neile pandi kuumas vees pestud rukkiõlgi või kadakaoksi.
Soova tegemine nõudis hoolt ja tähelepanu. Lohakas töö
võis põhjustada ummistumise ja siis ei aidanud muu nõu,
kui linnased tõrrest välja tõsta ja uus filter teha.
Ühe pärimuse kohaselt pidavat virre jälle jooksma hakkama,
kui naga seljas kolm korda ümber sauna joosta.
Kui meski oli paar tundi haudunud, hakati seda kurnama. Segu tõsteti
kurnatõrde, lasti läbi soova voolata ja tõsteti tagasi
vahepeal puhtaks pestud käimatõrde.
Humalad
Humalate kohta arvati, et kui neid keeta vankriratastest tehtud tulel,
siis hakkab ka õlle joojatel pea ratta moodi ringi käima, st
hakkab hästi pähe. Humal ongi kõige tuntumaks maitsetaimeks
õlles. Humala emasurvad e käbid sisaldavad lupuliini. Selle
aine kolmest põhikomponendist annab humalaõli õllele
omapärase aroomi, parkaine sadestab virdest liigsed valgud, mõjudes
konserveerivalt ning parandades maitseomadusi ja mõruained muudavad
maitset vürtsikamaks. Rahva seas on levinud eksiarvamusi, nagu annaks
humal õllele tema kanguse või paneks peale joomist haavad
mädanema. Ansekülas arvati, et kui humalate keetmise ajal suudad
meelde tuletada ühekst palja peaga meest, siis saab “valju õlle”.
Humalaid keedeti eraldi pajas 1,5-3 tundi. Humala kõrval on minevikus
kasutamist leidnud ka nt porss, kadakas, härjasilm, koirohi, sookail,
piparmünt.
Pärm
Esimeses lastud lüpsikutäies rammusas virdes pandi käima
pärm. Pärmiseente toimel kääritatakse virdesse tekkinud
linnasesuhkur alkoholiks ja süsihappegaasiks. Pärm - see on õlle
meister. Selle õigeaegsest lisamisest ja muidugi kvaliteedist sõltus
kogu õllelaari headus. Vanemal ajal kasutati õlle käitamiseks
eelmisest õlleteost järelejäänud pärmisetet
või kuivatati selleks pärmiseeni sisaldav õllevaht.
Vedel pärm koguti kääritõrre või ankru põhjast
anumasse ja säilitati suletult jahedas kohas. Arhailisem säilitusviis
on kuivatamine. Selleks kasteti imav materjal õllevahu sisse, kuivatati
ja pandi kuiva kohta tallele. Pärmi laenati tihti naaberperedest või
isegi naabervallast.
Parimaks pärmiseente paljunemistemperatuuriks loetakse 27-35°C.
50-60°C juures need aga juba hävivad, seega tuli hoolega jälgida
virde temperatuuri. Õlle “käitamisel” tuli olla vaikselt, sest
muidu “õlu põrub ja kohkub ära” ega lähe käima.
Õigel käärimisel kattub õlu ühtlase suuremullilise
vahukorraga, mis pidi olema nii paks, et “hiir saaks mööda seda
üle minna”. Tõrre kohale tõstetud tikk kustus koheselt
lenduva süsihappegaasi mõjul. Kogu protsess pidi olema nii
võimas, et “üle tõrre lendav kärbes (ehk vares)
surnult alla kukkus”.
Kääritamine
Olenevalt kääritamise temperatuurist ja virde rammususest
käärib õlu 18-48 tundi. Enamasti arvatakse, et vähem
kui 24 tundi käärinud õlu on lahja ja pähe ei hakka.
Õlle kangust oli võimalik suurendada mitmel viisil. Kui tehti
rammusam virre, siis kääris õlu kauem ja selle alkoholisisaldus
kasvas. Samuti sai käärimist pikendada, kui virdevõtmise
ajal kõrvale pandud paar lüpsikutäit rammusat virret lisati
kääritamise ajal jaokaupa käimatõrde. Sama efekti
võis saavutada suhkru lisamisega. Siin-seal on õllesse lisatud
ka kangemat alkoholi, sagedamini just pulmaõlle puhul. Kõige
parem olevat, kui käimatõrde asetada püsti avatud piiritusepudel
ja selle sisu ise õlles lahustub.
Tavalistest linnastest pruulitud õlu sai kollakat värvi.
Seda võis tumedamaks muuta rukkilinnastest küpsetatud leiva,
pruunistatud suhkru ja kõrvetatud linnaste lisamisega. Värvi
lisas ka õllekeeduvette visatud marjadega kadakaoks.
Vahukorra alanemine ja käärimise aeglustumine oli märgiks,
et õlu oli valmis ja kõlbulik ankrusse (keha) ajamiseks.
Sellist protseduuri nimetati õlle “laotamiseks”. Vanasti oli kombeks
saata õllelaotust ka naabritele. Sageli oli just saadetud õlu
see, mis klaaris naabrimeeste vahelised tülid. Õlle kättetoimetajateks
olid tavaliselt lapsed. Kuuldus õlleteost levis külas kiiresti
ja sellesse perre tehti siis ka sagedamini asja. Talvel andsid õlle
olemasolust tunnistust ohtrad kollased laigud läveesisel lumel.
Autorist:
Tormis Jakolev on sündinud 1966. a Viljandis. Lõpetas 1993.
a Tartu Ülikooli etnograafia erialal, kaitstes diplomitööd:
“Kodusest õllevalmistamisest ja sellega seotud muutustest”. Seejärel
töötas Eesti Rahva Muuseumis ning aastast 1996 Mihkli Talumuuseumi
juhatajana Saaremaal.
Näitused:
1993 “Õlu Eesti kultuuris” Eesti Rahva Muuseumis
1995 Õllenäitus Tamperes
1999 “Saaremaa koduõlu” Kuressaare lossis
Publikatsioone:
T. Jakovlev: Olut Virossa. - Tampereen museoiden julkaisuja
35. - Tampere 1995
T. Jakovlev: Unustatust ja uuemast Saaremaa koduõllenduses.
- Saaremaa Muuseumi kaheaastaraamat 1995-1996. Lk 116-138. - Kuressaare
1997.
T. Jakovlev: Saaremaa koduõlu. - Tallinn 1999.
|