TARTU = ÕLLEPEALINN
Estonian Beer Guide otsustas avada arvamusküsitluse rubriigi. Esimeseks
pisut intrigeerivaks teemaks oleme valinud TARTU
= ÕLLEPEALINN (?). Selleks andis tõuke käesoleva aasta
5. mail "Tartu Postimehes" ilmunud artikkel:
TARTU PÕHJAMAADE
ÕLLEPEALINNAKS
Hubert Vertmann
Tartu kodanik
Eesti sajandialguse
õllevabrikud rajati Tartusse kui Eestis parima veega linna.
Mis oleks veel kasulikum kui vett õllena müüa?
Vanemad õllesõbrad on rääkinud, et A. Le Coq on
Eesti parim õlu, sest see on tehtud puurkaevu veest. Nüüdisajal
saab vett küll puhastada ja mineraalide sisaldust kunstlikult korrigeerida,
kuid see ei asenda looduslikku puhast puurkaevuvett. Tartu vesi on
väärtus, mille hind oleks võrreldav mahepõllundustoodete
väärtusega.
Tartu õlle A. Le Coqi nimi on küllaltki huvitav ja kui reklaamis
tuua esile meie akadeemilise ülikoolilinna miljöö, korporatsioonide
õllekultuur, volbriöö ja sellele järgnev maikuu-õllekuu,
siis on Tartul head eeldused saada Põhjamaade õllepealinnaks.
Maikuu on Soomes ning Põhja-Rootsis veel külm ning seetõttu
peetakse seal välipidusid juunis, juulis ja augustis (näiteks
Malmös on augusti teisel nädalal lõbus suvelõpu
trall). Kasutame oma eelist, sest soomlastele ja rootslastele on maikuu
Tartus juba suvekuu. Pealegi tuleb kevad Tartusse kaks nädalat varem
kui Tallinna. Samuti on pealinn tõelisele õllesõbrale
liiga tormakas ja närviline. 180 km sõitu lõunasse ja
puhta looduse poole ei ole õlleturistile takistuseks, eriti veel
kui ahvatleb tudengimöll ja tagatud on turvalisus. Alustada võiks
õllenädalast ja hiljem jõuda välja õllekuuni.
Õllesuve Euroopas avaks Estlandfest ja lõpetaks Oktoberfest!
Tartu seniste õlleprallede asupaik kinnine näitusehall on kitsas
ja perspektiivitu. Ideaalne koht on õlletehase kõrval, Tartu
laululaval ja -väljakul, kuhu saab kavandada terve kuu kestva ürituse.
Ja kui siis ka laululava jääb kitsaks, võib minna Raadi
lennuväljale, kus oleksid piiramatud võimalused kõikvõimalike
jalgratta-, tsikli-, vanaautode, lennumasinate ja Luunja ratsahobuste võistlusteks,
rahvaspordiks ning tsirkuseks. Ja seda kõike ainult poolteist kilomeetrit
Raekoja platsis!
Õllepealinna peatänav oleks ainult jalakäijatele ja hobustele
avatud Raatuse tänav. Neid võimalusi silmas pidades tuleks
vähemalt osa Raadi lennuväljast jätta munitsipaalmaaks ja
mitte müüa seda tükikaupa maha.
Kui selline idee teostub, siis tähtsustuks Ülejõe linnaosa
ja Raadi lennuväli ning tulevikus ei oleks võimatu ka Kivisilla
taastamine.
Projekt, mis tooks tulu ja töökohti Tartusse ja mille käivitajateks
oleksid linnavalitsus ja õlletehas.
(Tartu Postimees 08.05.2000)
saada
arvamus (+vanus+amet): beer@beerguide.ee
ANDRUS ANSIP, Tartu linnapea |
Eesti õllesaalides, restoranides ja poodides
müüakse mitmeid õlletaolisi jooke ja vaid ühte õlut,
A. Le Coqi õlut. Õigupoolest pole ju võimalik muude
pruulikodade õlut müüagi, sest ainus tõeline õlu
on A. Le Coqi õlu. Seetõttu on Tartu mitte ainult Põhjamaade
vaid kogu maailma õllepealinnaks muutumine paratamatu ja härra
Vertmanni ettepanekud igati asjakohased. |
PIRET |
Tartu on avaliku sektori hostingu-keskus, tulevane
Eesti Brüssel, kui kõik bürokraatlikud plaanid 100% täituvad.
Õllepealinna nimetusest pühkige suu puhtaks. Sorry. |
LAURI, üliõpilane |
No Tartu nüüd küll õllepäälinnaks
ei sobi. Õllelinn on ikka Tallinn, sest seal on Õllesummer
;) ja vastukaja herr Ansipile on see, et "(h)ale kokk" on saast ja Saku
oma toodanguga on tunduvalt parem.
Ja see, et suvel Tartus mõni tudeng on, on
ka kaheldav. Niipalju kui mina näinud olen, siis on suvel Tartu tudengitest
tühi (v.a. kohalikud). Kui Tartu tahab saada õllepealinnaks,
siis (nimesid nimetamata) miks ei müüda kuskil pubis Saku tooteid?
Õllelinnale peab olema iseloomulik kõikide õllesortide
kättesaadavus. Nii kaua kuni see tingimus pole
täidetud, ei tasu õllelinna tiitlist mitte unistada.
Vot nii. Aga muidu olen lõbus õllejoojast
tudeng. |
INGMAR (20), tudeng, IT-spetsialist |
Kõigepealt vastukaja "tudengist" Laurile. Ütleme
nii, et Su jutt on lihtsalt loll. Ja Sinu jutu järgi oled sa veel
väga-väga kaugel õllesõbrast. Arene veel. Samuti
ei tea sa mitte midagi Tartu ja tudengite suhtest. Tartu on tudengite linn.
Niiet kui ei tea midagi, siis mokk maha. Nüüd hr. Ansipi jutu
kohta... see on sulatõsi. Tartu ruulib, A. Le. Coq ruulib, niiet
mida siin veel oodata? Et te kõik teaksite: pole paremat, kui tudengina
istuda Tartu raekoja taga Piro platsil kevadel ja juua A. Le. Coqi. Vat
see ruulib. Müts maha ka politsei (loomulikult Tartu oma), kes pole
veel sekkunid tudengite rahulikku joomisesse. Tartu, õlu ja tudengid
on üheks loodud! Tartu õllepealinnaks!!! |
NAPOLEON (21), programmeerija |
Kõik eelnevad kommentaarid on oma sisult suht
mõttetud. Pole mõtet vaielda teemal saku või a. le.
coq jms. Kui teemaks tuli, siis eelistan ka ise saku õlut aga ei
tee selle pärast veel teisi maha. Tartu ja õllepealinnaks???
Ei tea kust sellised mõtted tulevad, sest Tartul pole õllega
seoses mingeid traditsioone... tudengid võivad seal ju õlut
juua, kapakohila traktoristid joovad ka.... kas siis Tartu või kapakohila???
Samas, olgu see õllepealinn Tallin, Tartu, Pärnu, ... ikka
ei sunni see Tallinnast kuhugi mujale õlut jooma sõitma.
Vähemalt minu jaoks pole õlle joomine kunagi eesmärk omaette.
Kuhugi minemise/minemata jätmise põhjus on siiski midagi muud. |
PROMILLIGA VÕI
PROMILLITA?
Allpool saab tutvuda ühiskonnas toimunud aruteluga selle üle,
kas lubada autojuht pisut napsisena (pudelikese õlut ära joonuna)
rooli või mitte.
Nagu näha, ei soovinud sel teemal EBGs keegi kaasa rääkida,
aga uue teema (küsimuse) võib siinkohal igaüks välja
pakkuda.
Nüüdseks juba lõppenud arvamusküsitluse korraldamiseks
andis tõuke 17. oktoobril Eesti Päevalehes ilmunud artikkel:
PUDEL ÕLUT VÕIB PEAGI LUBADA AUTOROOLI
ISTUDA (lühendatult)
Riigikogus arutlusele tulev liiklusseaduse eelnõu,
mis keelab autojuhtimisel mobiiltelefoniga rääkimise, võib
parlamendiliikmete ettepanekul juurde saada kerge joobega autorooli istumist
lubava sätte.
Kõiki autojuhte mõjutava
seaduseelnõu üks autoreid, isamaaliitlane Ingvar Pärnamäe
on kindel, et 0,5-promillise joobega autojuhtimist lubav parandusettepanek
esitatakse. "Arutelu selle üle tuleb kindlasti," ütles ta. "Mina
kaldun toetama seda, et autojuhil oleks võimalik vastuvõtul
juua klaas shampust või üks lahja õlu prae kõrvale."
Kehtivate eeskirjade kohaselt
võib Eestis autorooli istuda vaid täiesti kainena.
Riigikogu majanduskomisjoni
esimees Andres Lipstok märkis, et juba liiklusseaduse arutamisel komisjonis
oli kaalumisel umbes ühele õllele vastava joobe lubamine, kuid
lõpuks jäi ettepanek välja. "Ma olen kuulnud, et eelnõu
arutamisel võidakse sellega uuesti välja tulla," ütles
Lipstok. "Esimene lugemine on selline koht, kus erinevaid ideid testida."
Eesti Autoklubi juhatuse liige
Aivo Kuldmäe ütles, et nende klubi põhimõtete järgi
ei kuulu rool ja alkohol kokku. "Väikese promilli lubamise korral
tekib paljudel kiusatus seda võimalust kasutada ja siis võib
kergesti üle piiri minna," lausus Kuldmäe.
Enamikus Euroopa riikides on
lubatud autot juhtida 0,5-promillise või veidi suurema joobega.
Eesti naaberriikidest kuulub samasse klubisse Soome.
Vaata ka teisi samateemalisi kirjutisi:
Riigikogu
toetas kainelt rooli lubamist
Jürgenson
ei toeta promillide lubamist
Jäägu
kehtima promillideta autojuhtimine
Osa
Riigikogu liikmeid lubaks rooli napsisena
USAs
lubatakse autorooli kuni 0,8 promilliga
Mobiil
tasku ja õllepudel suule
Joovet
lubades järgib koalitsioon Euroopat
Opositsioon
lubatud promillide vastu
Lubatud
joove autoroolis Euroopa riikides
saada
arvamus (+vanus+amet): beer@beerguide.ee
ESTONIAN BEER GUIDE |
EBG on seda meelt, et kavandatav seadusemuudatus võib
enesega kaasa tuua palju segadust. Kindlasti on tänapäeva Eesti
Vabariigis mitmeid olulisemaid küsimusi, millega tegeleda.
Ja mis õllesse puutub, siis head kraami rüübatakse
tavaliselt ikka rohkem kui üks pudel. Kartus liikluspolitseile vahele
jääda kahandab kindlasti maitseelamusi. Õlle joomine ei
tohiks muutuda promillide arvutamiseks (a la: "jõin kaks õlut,
mitu tundi ma nüüd ootama pean, et lubatud 0,5 promilli sisse
ära mahun?"). |
|
|