avaleht | uudised | EBG | protsess | ajaloost | sõnastik | eesti õlu | import | üritused | viited | huumor | laulud | kontakt
AVALDA ARVAMUST: TARTU = ÕLLEPEALINN
AVALDA ARVAMUST: PROMILLIGA VÕI PROMILLITA?

TARTU = ÕLLEPEALINN

Estonian Beer Guide otsustas avada arvamusküsitluse rubriigi. Esimeseks pisut intrigeerivaks teemaks oleme valinud  TARTU = ÕLLEPEALINN (?). Selleks andis tõuke käesoleva aasta 5. mail "Tartu Postimehes" ilmunud artikkel:

TARTU PÕHJAMAADE ÕLLEPEALINNAKS
Hubert Vertmann
Tartu kodanik

Eesti sajandialguse õllevabrikud rajati Tartusse kui Eestis parima veega linna.  Mis oleks veel kasulikum kui vett õllena müüa?
     Vanemad õllesõbrad on rääkinud, et A. Le Coq on Eesti parim õlu, sest see on  tehtud puurkaevu veest. Nüüdisajal saab vett küll puhastada ja mineraalide sisaldust kunstlikult korrigeerida, kuid see ei asenda looduslikku puhast  puurkaevuvett. Tartu vesi on väärtus, mille hind oleks võrreldav mahepõllundustoodete väärtusega.
     Tartu õlle A. Le Coqi nimi on küllaltki huvitav ja kui reklaamis tuua esile meie akadeemilise ülikoolilinna miljöö, korporatsioonide õllekultuur, volbriöö ja sellele järgnev maikuu-õllekuu, siis on Tartul head eeldused saada Põhjamaade õllepealinnaks.
     Maikuu on Soomes ning Põhja-Rootsis veel külm ning seetõttu peetakse seal välipidusid juunis, juulis ja augustis (näiteks Malmös on augusti teisel nädalal lõbus suvelõpu trall). Kasutame oma eelist, sest soomlastele ja rootslastele on maikuu Tartus juba suvekuu. Pealegi tuleb kevad Tartusse kaks nädalat varem kui Tallinna. Samuti on pealinn tõelisele õllesõbrale liiga tormakas ja närviline. 180 km sõitu lõunasse ja puhta looduse poole ei ole õlleturistile takistuseks, eriti veel kui ahvatleb tudengimöll ja tagatud on turvalisus. Alustada võiks õllenädalast ja hiljem jõuda välja õllekuuni. Õllesuve Euroopas avaks Estlandfest ja lõpetaks Oktoberfest!
     Tartu seniste õlleprallede asupaik kinnine näitusehall on kitsas ja perspektiivitu. Ideaalne koht on õlletehase kõrval, Tartu laululaval ja -väljakul, kuhu saab kavandada terve kuu kestva ürituse. Ja kui siis ka laululava jääb kitsaks, võib minna Raadi lennuväljale, kus oleksid piiramatud võimalused kõikvõimalike jalgratta-, tsikli-, vanaautode, lennumasinate ja Luunja ratsahobuste võistlusteks, rahvaspordiks ning tsirkuseks. Ja seda kõike ainult poolteist kilomeetrit Raekoja platsis!
     Õllepealinna peatänav oleks ainult jalakäijatele ja hobustele avatud Raatuse tänav. Neid võimalusi silmas pidades tuleks vähemalt osa Raadi lennuväljast jätta munitsipaalmaaks ja mitte müüa seda tükikaupa maha.
     Kui selline idee teostub, siis tähtsustuks Ülejõe linnaosa ja Raadi lennuväli ning tulevikus ei oleks võimatu ka Kivisilla taastamine.
     Projekt, mis tooks tulu ja töökohti Tartusse ja mille käivitajateks oleksid linnavalitsus ja õlletehas.

(Tartu Postimees 08.05.2000)

saada arvamus (+vanus+amet): beer@beerguide.ee
 
ANDRUS ANSIP, Tartu linnapea
Eesti õllesaalides, restoranides ja poodides müüakse mitmeid õlletaolisi jooke ja vaid ühte õlut, A. Le Coqi õlut. Õigupoolest pole ju võimalik muude pruulikodade õlut müüagi, sest ainus tõeline õlu on  A. Le Coqi õlu. Seetõttu on Tartu mitte ainult Põhjamaade vaid kogu maailma õllepealinnaks muutumine paratamatu ja härra Vertmanni ettepanekud igati asjakohased.
PIRET
Tartu on avaliku sektori hostingu-keskus, tulevane Eesti Brüssel, kui kõik bürokraatlikud plaanid 100% täituvad. Õllepealinna nimetusest pühkige suu puhtaks. Sorry.
LAURI, üliõpilane
No Tartu nüüd küll õllepäälinnaks ei sobi. Õllelinn on ikka Tallinn, sest seal on  Õllesummer ;) ja vastukaja herr Ansipile on see, et "(h)ale kokk" on saast ja Saku oma toodanguga on tunduvalt parem.
Ja see, et suvel Tartus mõni tudeng on, on ka kaheldav. Niipalju kui mina näinud olen, siis on suvel Tartu tudengitest tühi (v.a. kohalikud). Kui Tartu tahab saada õllepealinnaks, siis (nimesid nimetamata) miks ei müüda kuskil pubis Saku tooteid? Õllelinnale peab olema iseloomulik kõikide õllesortide
kättesaadavus. Nii kaua kuni see tingimus pole täidetud, ei tasu õllelinna tiitlist mitte unistada.
Vot nii. Aga muidu olen lõbus õllejoojast tudeng.
INGMAR (20), tudeng, IT-spetsialist
Kõigepealt vastukaja "tudengist" Laurile. Ütleme nii, et Su jutt on lihtsalt loll. Ja Sinu jutu järgi oled sa veel väga-väga kaugel õllesõbrast. Arene veel. Samuti ei tea sa mitte midagi Tartu ja tudengite suhtest. Tartu on tudengite linn. Niiet kui ei tea midagi, siis mokk maha. Nüüd hr. Ansipi jutu kohta... see on sulatõsi. Tartu ruulib, A. Le. Coq ruulib, niiet mida siin veel oodata? Et te kõik teaksite: pole paremat, kui tudengina istuda Tartu raekoja taga Piro platsil kevadel ja juua A. Le. Coqi. Vat see ruulib. Müts maha ka politsei (loomulikult Tartu oma), kes pole veel sekkunid tudengite rahulikku joomisesse. Tartu, õlu ja tudengid on üheks loodud! Tartu õllepealinnaks!!!
NAPOLEON (21), programmeerija
Kõik eelnevad kommentaarid on oma sisult suht mõttetud. Pole mõtet vaielda teemal saku või a. le. coq jms. Kui teemaks tuli, siis eelistan ka ise saku õlut aga ei tee selle pärast veel teisi maha. Tartu ja õllepealinnaks??? Ei tea kust sellised mõtted tulevad, sest Tartul pole õllega seoses mingeid traditsioone... tudengid võivad seal ju õlut juua, kapakohila traktoristid joovad ka.... kas siis Tartu või kapakohila??? Samas, olgu see õllepealinn Tallin, Tartu, Pärnu, ... ikka ei sunni see Tallinnast kuhugi mujale õlut jooma sõitma. Vähemalt minu jaoks pole õlle joomine kunagi eesmärk omaette. Kuhugi minemise/minemata jätmise põhjus on siiski midagi muud.


PROMILLIGA VÕI PROMILLITA?

Allpool saab tutvuda ühiskonnas toimunud aruteluga selle üle, kas lubada autojuht pisut napsisena (pudelikese õlut ära joonuna) rooli või mitte.

Nagu näha, ei soovinud sel teemal EBGs keegi kaasa rääkida, aga uue teema (küsimuse) võib siinkohal igaüks välja pakkuda.

Nüüdseks juba lõppenud arvamusküsitluse korraldamiseks andis tõuke 17. oktoobril Eesti Päevalehes ilmunud artikkel:

PUDEL ÕLUT VÕIB PEAGI LUBADA AUTOROOLI ISTUDA (lühendatult)

Riigikogus arutlusele tulev liiklusseaduse eelnõu, mis keelab autojuhtimisel mobiiltelefoniga rääkimise, võib parlamendiliikmete ettepanekul juurde saada kerge joobega autorooli istumist lubava sätte.
     Kõiki autojuhte mõjutava seaduseelnõu üks autoreid, isamaaliitlane Ingvar Pärnamäe on kindel, et 0,5-promillise joobega autojuhtimist lubav parandusettepanek esitatakse. "Arutelu selle üle tuleb kindlasti," ütles ta. "Mina kaldun toetama seda, et autojuhil oleks võimalik vastuvõtul juua klaas shampust või üks lahja õlu prae kõrvale."
     Kehtivate eeskirjade kohaselt võib Eestis autorooli istuda vaid täiesti kainena.
     Riigikogu majanduskomisjoni esimees Andres Lipstok märkis, et juba liiklusseaduse arutamisel komisjonis oli kaalumisel umbes ühele õllele vastava joobe lubamine, kuid lõpuks jäi ettepanek välja. "Ma olen kuulnud, et eelnõu arutamisel võidakse sellega uuesti välja tulla," ütles Lipstok. "Esimene lugemine on selline koht, kus erinevaid ideid testida."
     Eesti Autoklubi juhatuse liige Aivo Kuldmäe ütles, et nende klubi põhimõtete järgi ei kuulu rool ja alkohol kokku. "Väikese promilli lubamise korral tekib paljudel kiusatus seda võimalust kasutada ja siis võib kergesti üle piiri minna," lausus Kuldmäe.
     Enamikus Euroopa riikides on lubatud autot juhtida 0,5-promillise või veidi suurema joobega. Eesti naaberriikidest kuulub samasse klubisse Soome.

Vaata ka teisi samateemalisi kirjutisi:
Riigikogu toetas kainelt rooli lubamist
Jürgenson ei toeta promillide lubamist
Jäägu kehtima promillideta autojuhtimine
Osa Riigikogu liikmeid lubaks rooli napsisena
USAs lubatakse autorooli kuni 0,8 promilliga
Mobiil tasku ja õllepudel suule
Joovet lubades järgib koalitsioon Euroopat
Opositsioon lubatud promillide vastu
Lubatud joove autoroolis Euroopa riikides

saada arvamus (+vanus+amet): beer@beerguide.ee
 
ESTONIAN BEER GUIDE
EBG on seda meelt, et kavandatav seadusemuudatus võib enesega kaasa tuua palju segadust. Kindlasti on tänapäeva Eesti Vabariigis mitmeid olulisemaid küsimusi, millega tegeleda. 
Ja mis õllesse puutub, siis head kraami rüübatakse tavaliselt ikka rohkem kui üks pudel. Kartus liikluspolitseile vahele jääda kahandab kindlasti maitseelamusi. Õlle joomine ei tohiks muutuda promillide arvutamiseks (a la: "jõin kaks õlut, mitu tundi ma nüüd ootama pean, et lubatud 0,5 promilli sisse ära mahun?").